Data wpisu: 29.10.2020

Porady dotyczące fotografiii

Jak robić atrakcyjne zdjęcia produktowe? 5 najważniejszych zasad

W dobie zakupów internetowych efektowne zdjęcia produktów stały się kluczowym elementem sprzedażowym. Żaden e-sklep nie zrobiłby biznesu, gdyby oferował przedmioty, których kupujący nie mogą zobaczyć. Dlatego tak ogromnego znaczenia nabrały zdjęcia produktowe, nazywane fachowo packshotami. Od ich jakości w głównej mierze zależy zainteresowanie ofertą i wyniki sprzedażowe. W dzisiejszym poradniku podpowiemy, jak robić atrakcyjne zdjęcia produktowe i wymienimy 5 najważniejszych zasad.

  1. Produkt w roli głównej! - obserwując aukcje internetowe można łatwo dojść do wniosku, że wielu sprzedawców zapomina o tej zasadzie. Jeśli sprzedajemy np. czajnik elektryczny, to kupujący chce na zdjęciu zobaczyć czajnik, a nie dodatkowo sztućce, szafki kuchenne czy telewizor sprzedawcy. Należy zatem zadbać o porządek na planie i nie kombinować ze scenografią. Im prościej, tym lepiej.
  2. Białe tło – to nadrzędna zasada w robieniu packshotów. Białe tło sprawdza się najlepiej, ponieważ pozwala się skupić na fotografowanym packshocie i dokładnie zapoznać się z jego cechami fizycznymi. W naprawdę wyjątkowych sytuacjach można zastąpić białe tło pastelowym, np. błękitnym, ale ma to swoje uzasadnienie wyłącznie wtedy, gdy sam produkt ma konotacje z taką barwą (np. eleganckie perfumy w błękitnym flakonie kojarzą się z wodą – wówczas błękitne tło jest jak najbardziej dobrym pomysłem).
  3. Uatrakcyjnienie produktu – skoro produkt ma zostać umieszczony na jednolitym tle i nie powinny mu towarzyszyć inne przedmioty, to w jaki sposób można zwiększyć atrakcyjność jego prezentacji? Wystarczy zastosować jeden z kilku trików zawodowych fotografów. Jednym z nich jest ustawienie przedmiotu na szybie lub tafli lustra. Dzięki temu uzyska się efekt odbicia (zupełnie jak w wodzie), co wprowadzi do sceny odrobinę dynamizmu i zmusi kupującego do skupienia się na zdjęciu.
  4. Zabawy z kadrem – dzięki nim możemy praktycznie dowolnie przedstawić produkt, co jest bezwzględnie wykorzystywane w profesjonalnej fotografii produktowej. Zostańmy przy przykładzie perfum. Flakonik o pojemności 50 ml jest mały, co oczywiście „w realu” nie zachęca do jego zakupu (szczególnie, jeśli cena jest wysoka). Wykonując packshot można jednak tak wykadrować scenę, aby flakonik wydał się znacznie większy. Jest to oczywiście element manipulacji, jednak jeśli w opisie produktu wyraźnie została podana pojemność flakonika, to klient nie powinien czuć się oszukany.
  5. Naturalność – wielkim błędem popełnianym przez niektóre osoby zajmujące się wykonywaniem zdjęć produktów jest przesadna obróbka. Efekt jest taki, że zdjęcie – owszem – wygląda bardzo efektownie, ale sam produkt staje się mało realistyczny. Klienci nie dają się nabierać na takie sztuczki, doskonale znają pojęcie obróbki fotografii i wiedzą, że zbyt „cukierkowe” zdjęcie może ukrywać wady produktu i być elementem manipulacji. Dlatego należy zadbać o to, aby packshot był wykonany profesjonalnie, jednak wyłącznie dzięki umiejętnościom osoby wciskającej spust migawki, a nie zajmującej się obróbką komputerową.

Atrakcyjne zdjęcia produktowe to skarb, w który powinien zainwestować każdy e-sprzedawca, ale także sklepy zajmujące się sprzedażą stacjonarną. W końcu nawet w XXI wieku wciąż świetnie funkcjonuje powiedzenie, że klient kupuje oczami. 

 

 


 

5 przykładów wykorzystania fotografii reklamowej w małej firmie 

Jeśli prowadzisz małą firmę, to analizując różne możliwości promocyjne na pewno wielokrotnie myślałeś: „to nie dla mnie”, „nie stać mnie na to”, „z takich rzeczy korzystają korporacje”. W ten schemat idealnie wpisuje się fotografia reklamowa, która powszechnie kojarzy się z czymś bardzo drogim i zarezerwowanym tylko dla rynkowych gigantów. To oczywiście nieprawda i z fotografii reklamowej z powodzeniem mogą korzystać także jednoosobowe działalności gospodarcze. Nie wierzysz, że to może Ci się przydać? Przeczytaj nasz wpis i poznaj 5 przykładów wykorzystania fotografii reklamowej w małej firmie.

  1. Social media – na pewno prowadzisz profil firmowy (lub prywatny) na jednym z portali społecznościowych. Przyjrzyj się jakości zdjęć, które na nim zamieszczasz. Czy są profesjonalne? Czy należą do Ciebie? Pamiętaj, że Twoi kontrahenci i klienci mogą szukać informacji na temat Twojej firmy także w mediach społecznościowych. Zadbaj, aby trafili na wysokiej jakości zdjęcia budujące fachowy wizerunek marki, także osobistej, czyli Twojej.
  2. Strona www – nie wyobrażamy sobie, że jej nie masz. Skoro zapraszasz na nią swoich klientów, to wypada się im przedstawić. Oczywiście, robisz to w tekście powitalnym, ale to może być za mało. Na stronie wizerunkowej naprawdę warto umieścić profesjonalne zdjęcia, które wzmocnią Twój wizerunek, a dodatkowo udowodnią odwiedzającym, że Twoja firma rzeczywiście istnieje.
  3. E-commerce – prowadzisz e-sklep? Oferujesz swoje produkty na stronie internetowej? W takim razie musisz zdać sobie sprawę, jak wielki wpływ na decyzję klientów mają profesjonalne zdjęcia. W takim przypadku bardzo opłacalną inwestycją będzie zlecenie wykonania tzw. packshotów, czyli fotografii produktowych. Dobre zdjęcia w połączeniu z ciekawym opisem są najlepszym sposobem na zwiększenie konwersji w e-sklepie.
  4. Materiały drukowane – korzysta z nich wiele małych biznesów, ponieważ są względnie tanie i dość skuteczne. Jednak na to drugie ogromny wpływ ma jakość zdjęć, które umieścisz w swoich materiałach reklamowych. Może zamiast wydawać pieniądze na dziesiątki tysięcy marnych ulotek lepiej jest wyprodukować kilkaset pięknych folderów lub nawet katalogów zawierających profesjonalne zdjęcia produktów? Przemyśl to i podejmij dobrą decyzję.
  5. Fotografia wizerunkowa – największą wartością małego biznesu zawsze jest właściciel, który ma pasję, wiedzę, umiejętności i ambicję, aby osiągnąć rynkowy sukces. Pokaż się swoim klientom i nie ukrywaj się za logo marki. Profesjonalna sesja wizerunkowa znakomicie wpłynie na profesjonalny odbiór Twojej osoby, a tym samym Twojej firmy. Zdjęcia możesz wykorzystać na stronie internetowej czy np. tworząc tzw. lookbook.

Jak widzisz jest sporo sposobów na to, aby wykorzystać fotografię reklamową w nawet bardzo małej firmie. Pamiętaj, że profesjonalne zdjęcia stanowią jedno z najefektowniejszych narzędzi promocyjnych, co powinni wziąć sobie do serca przede wszystkim przedsiębiorcy działający w branży e-commerce.

 

 


 

Profesjonalna fotografia wnętrz – podstawa sprzedaży nieruchomości i materiałów wykończeniowych 

Być może kilkakrotnie zdarzyło Ci się już przeglądać ogłoszenia o sprzedaży mieszkań i domów. Większość z nich nie przykuła Twojej uwagi. Z prostej przyczyny – były opatrzone zdjęciami marnej jakości. To podstawowy błąd, który wciąż popełniają sprzedawcy i agenci nieruchomości. Tymczasem profesjonalna fotografia wnętrz jest znakomitym sposobem na zwiększenie zainteresowania danym lokalem. Wykorzystuje się ją nie tylko na rynku obrotu nieruchomościami.

Dobre zdjęcie warte więcej niż kwiecisty opis

Choć osoby zainteresowane nabyciem nieruchomości są przygotowane na wydatek rzędu kilkuset tysięcy złotych, to i tak nie są w stanie w 100% pozbyć się emocji. Kupują nie tylko to, co odpowiada im z praktycznego punktu widzenia (dobra lokalizacja, atrakcyjna cena), ale także to, co się im zwyczajnie podoba.

Wyobraź sobie piękny, luksusowy apartament w centrum Warszawy. Co widzisz? Eleganckie wnętrza, jasne kolory, czystość, idealny porządek. Teraz pomyśl, że zamiast tego oglądasz zamazane fotografie, bałagan, pęknięcia na suficie i włosy na umywalce. Na pewno nie nabierzesz ochoty, aby obejrzeć ten apartament na żywo. Ta sama zasada działa w przypadku każdej nieruchomości, bez względu na jej cenę i lokalizację.

Wszyscy chcemy mieć kontakt z rzeczami ładnymi, efektownymi, odpowiadającymi naszym wyobrażeniom. To zadanie dla fotografa zajmującego się wykonywaniem sesji wnętrzarskich. Ma wydobyć z nieruchomości to, co w niej najpiękniejsze, zadbać o prawidłową kompozycję i grę światła, dzięki czemu lokal wygląda tak, że aż chce się w nim zamieszkać.

Pamiętaj!

Fotografia wnętrz to najważniejszy element zwiększania atrakcyjności nieruchomości w oczach osób przeglądających ogłoszenia. Nie zastąpi jej żaden opis.

Rynek nieruchomości jest bardzo konkurencyjny

Kupujący mają ogromny wybór, dlatego rozsądnie jest zainwestować w to, co potencjalnie przykuje ich uwagę właśnie do naszego ogłoszenia. Niechlujne zdjęcia o złej kompozycji, robione telefonem komórkowym, w dodatku przy sztucznym oświetleniu, nie spełnią takiej roli i będą raczej antyreklamą nieruchomości.

Profesjonalna fotografia wnętrz działa odwrotnie. Zachęca do tego, aby odwiedzić lokal osobiście i zweryfikować to, co już zobaczyło się na zdjęciach. Dodatkowym atutem jest jednak to, że oglądający przychodzi na miejsce już z bardzo pozytywnym nastawieniem – jest zakochany w wizji nieruchomości, dlatego przymknie oko na drobne niedociągnięcia i będzie skłonny zapłacić więcej.

Profesjonalna fotografia wnętrz sprawdza się nie tylko w sprzedaży nieruchomości

Efektowne zdjęcia wysokiej jakości są także wykorzystywane w celu zaprezentowania materiałów wykończeniowych i elementów dekoracyjnych. Trudno sobie przecież wyobrazić katalog produktów np. firmy produkującej panele podłogowe bez pięknych fotografii zrobionych w wykończonych tymi panelami wnętrzach. Dzięki takim zdjęciom klient może sobie wstępnie wyobrazić, jak będzie wyglądać jego dom po zastosowaniu danego produktu. Im lepsza wizualizacja, tym większa szansa na sprzedaż.

Fotografia wnętrz ma bardzo szerokie zastosowanie nie tylko w branży nieruchomości, ale także budowlanej, designie czy meblarskiej. Profesjonalne zdjęcia stanowią absolutnie podstawową inwestycję w promocję oferty – inwestycję, która praktycznie zawsze się zwraca.

 

 


 

Przygotowanie do sesji biznesowej – o czym musisz pamiętać?

Sesja biznesowa to znakomity sposób na podkreślenie profesjonalizmu firmy i oczywiście jej właściciela/prezesa. Budzący zaufanie portret zawsze dobrze wygląda i pomaga w nawiązywaniu ważnych relacji z klientami i kontrahentami. Na jakość samych zdjęć największy wpływ ma oczywiście fotograf i sprzęt, jakim dysponuje. Jednak istotne jest również odpowiednie przygotowanie do sesji biznesowej. W dzisiejszym wpisie przypomnimy Ci najważniejsze zasady, o których warto pamiętać.

Odpowiednie nastawienie

Jest naprawdę bardzo ważne! Jeśli będziesz się zmuszać do pozowania i z góry zakładasz, że to głupota i niepotrzebna strata czasu, to na pewno nic z tego nie wyjdzie. Owszem, zdjęcia zostaną zrobione, ale będziesz na nich wyglądać niemrawo. Pamiętaj, że także w fotografii biznesowej liczą się emocje, które przekazujesz swoją postawą klientom i kontrahentom. Chcesz być widziany jako gbur czy profesjonalista? Zastanów się nad tym przed przekroczeniem progu studia.

Zadbaj o swój wygląd

Twój wygląd świadczy o Tobie – to frazes, który jednak w świecie biznesu ma ogromne znaczenie. Nikt nie podpisze kontraktu na kilka milionów złotych z człowiekiem, który jest rozczochrany, ma niezadbany zarost i występuje w tenisówkach (chyba że nazywa się Elon Musk lub Mark Zuckerberg). Dlatego bezpośrednio przed sesją koniecznie idź do fryzjera. Jeśli nosisz brodę, zleć jej przystrzyżenie. Pomyśl też o wizycie u kosmetyczki – na zdjęciu liczą się szczegóły i zaniedbane paznokcie na pewno będą się rzucać w oczy.

Strój do sesji biznesowej

Zdecydowanie najbezpieczniejszą opcją – i to zarówno w przypadku panów, jak i pań – jest postawienie na klasykę, która zawsze wygląda dobrze, bez względu na rodzaj prowadzonej działalności. Dobrze skrojona marynarka, biała (koniecznie gładka!) koszula – to biznesowe must have. W takim stroju będziesz wyglądać profesjonalnie, elegancko, ale niekoniecznie sztywno – wystarczy, że zrezygnujesz z krawata.

Rada

W przypadku portretów biznesowych rzadko fotografuje się modela pod linią pasa, dlatego nie musisz przykładać większej wagi do spodni – chyba że pomysł na sesję jest inny. Musisz to ustalić z fotografem.

Wielu klientów pyta nas o biżuterię. Nie widzimy problemu w tym, aby model miał ją na sobie, ale obowiązuje tutaj zasada umiaru. W przypadku panów w zupełności wystarczy markowy zegarek (znakomicie buduje wrażenie profesjonalizmu), a w przypadku pań delikatny naszyjnik i ewentualnie bransoletka.

Pamiętaj

Zbyt dużo elementów biżuteryjnych może popsuć kadr, niepotrzebnie przykuwać wzrok oglądających zdjęcie, a nawet powodować powstawanie brzydkich refleksów.

Na koniec podkreślmy, że są to zasady ogólne, odnoszące się do klasycznej sesji wizerunkowej stosowanej w większości biznesów. Jeśli jednak Twoja firma adresuje ofertę do specyficznej grupy klientów (np. dzieci), konieczne może być postawienie na inne środki wyrazu. Dlatego najważniejszym etapem przygotowania do sesji biznesowej jest rozmowa z fotografem i określenie swoich preferencji.

 


Autor wpisu:
Soluma Group, Grzegorz Wiśniewski

Nasze usługi

Zapoznaj się z ofertą świadczoną przez członków naszej grupy biznesowej, ponad 20 różnych firm i branż.

Zobacz ofertęDołącz swoją firmę

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry