Jak robić atrakcyjne zdjęcia produktowe? 5 najważniejszych zasad

Data wpisu: 27.04.2017

W dobie zakupów internetowych efektowne zdjęcia produktów stały się kluczowym elementem sprzedażowym. Żaden e-sklep nie zrobiłby biznesu, gdyby oferował przedmioty, których kupujący nie mogą zobaczyć. Dlatego tak ogromnego znaczenia nabrały zdjęcia produktowe, nazywane fachowo packshotami. Od ich jakości w głównej mierze zależy zainteresowanie ofertą i wyniki sprzedażowe. W dzisiejszym poradniku podpowiemy, jak robić atrakcyjne zdjęcia produktowe i wymienimy 5 najważniejszych zasad.

  1. Produkt w roli głównej! - obserwując aukcje internetowe można łatwo dojść do wniosku, że wielu sprzedawców zapomina o tej zasadzie. Jeśli sprzedajemy np. czajnik elektryczny, to kupujący chce na zdjęciu zobaczyć czajnik, a nie dodatkowo sztućce, szafki kuchenne czy telewizor sprzedawcy. Należy zatem zadbać o porządek na planie i nie kombinować ze scenografią. Im prościej, tym lepiej.
  2. Białe tło – to nadrzędna zasada w robieniu packshotów. Białe tło sprawdza się najlepiej, ponieważ pozwala się skupić na fotografowanym packshocie i dokładnie zapoznać się z jego cechami fizycznymi. W naprawdę wyjątkowych sytuacjach można zastąpić białe tło pastelowym, np. błękitnym, ale ma to swoje uzasadnienie wyłącznie wtedy, gdy sam produkt ma konotacje z taką barwą (np. eleganckie perfumy w błękitnym flakonie kojarzą się z wodą – wówczas błękitne tło jest jak najbardziej dobrym pomysłem).
  3. Uatrakcyjnienie produktu – skoro produkt ma zostać umieszczony na jednolitym tle i nie powinny mu towarzyszyć inne przedmioty, to w jaki sposób można zwiększyć atrakcyjność jego prezentacji? Wystarczy zastosować jeden z kilku trików zawodowych fotografów. Jednym z nich jest ustawienie przedmiotu na szybie lub tafli lustra. Dzięki temu uzyska się efekt odbicia (zupełnie jak w wodzie), co wprowadzi do sceny odrobinę dynamizmu i zmusi kupującego do skupienia się na zdjęciu.
  4. Zabawy z kadrem – dzięki nim możemy praktycznie dowolnie przedstawić produkt, co jest bezwzględnie wykorzystywane w profesjonalnej fotografii produktowej. Zostańmy przy przykładzie perfum. Flakonik o pojemności 50 ml jest mały, co oczywiście „w realu” nie zachęca do jego zakupu (szczególnie, jeśli cena jest wysoka). Wykonując packshot można jednak tak wykadrować scenę, aby flakonik wydał się znacznie większy. Jest to oczywiście element manipulacji, jednak jeśli w opisie produktu wyraźnie została podana pojemność flakonika, to klient nie powinien czuć się oszukany.
  5. Naturalność – wielkim błędem popełnianym przez niektóre osoby zajmujące się wykonywaniem zdjęć produktów jest przesadna obróbka. Efekt jest taki, że zdjęcie – owszem – wygląda bardzo efektownie, ale sam produkt staje się mało realistyczny. Klienci nie dają się nabierać na takie sztuczki, doskonale znają pojęcie obróbki fotografii i wiedzą, że zbyt „cukierkowe” zdjęcie może ukrywać wady produktu i być elementem manipulacji. Dlatego należy zadbać o to, aby packshot był wykonany profesjonalnie, jednak wyłącznie dzięki umiejętnościom osoby wciskającej spust migawki, a nie zajmującej się obróbką komputerową.

Atrakcyjne zdjęcia produktowe to skarb, w który powinien zainwestować każdy e-sprzedawca, ale także sklepy zajmujące się sprzedażą stacjonarną. W końcu nawet w XXI wieku wciąż świetnie funkcjonuje powiedzenie, że klient kupuje oczami. 

Autor wpisu: Soluma

Wszystkie działy